Ytterligare misstag många e-handlare gör

Vi listar vidare med fler misstag vi ser på nätet

Besviken och irriterad kvinna med mobiltelefon

I våras skrev jag en artikel om 10 vanliga misstag e-handlare gör som hindrar eller försvårar försäljning. Här kommer ytterligare vanliga misstag ni vill se till att undvika.

Fel val av plattform

Det är enkelt att komma igång med snabba lösningar för er e-handel och de är lockande på grund av låga startpriser och snabb väg till lansering men sanningen är att ska ni konkurrera på riktigt behöver ni en plattform som är skalbar och kan hantera precis vilken funktionalitet som helst ni kan komma att behöva. Gör rätt val från början. Det kan ofta bli svettigt att byta plattform i ett senare skede när alla kunder, ordrar, produkter, URL:er och annan data ska med. Vi rekommenderar WooCommerce.

Ignorerar mobila användare

Vilket i dag är helt sanslöst! Mobil internettrafik har dominerat de senaste 7-8 åren och det fortsätter bara uppåt. Kolla er statistik så lovar jag att minst 60% av all er trafik kommer från mobila enheter (mobiltelefoner eller surfplattor). En mobilanpassad e-handel är inte längre – och har inte varit på länge – något man kan blunda för. Ta tag i det på en gång och se er konvertering öka enormt.

Utnyttjar inte digital marknadsföring

Visst lägger många pengar på digital marknadsföring men görs det rätt och snålas det med budgeten? Google Ads är generellt det absolut bästa sättet att få in kunder. Ads-besök genererar oftare försäljning än andra besök och ändå är det väldigt vanligt att man lägger bara en liten del av sin marknadsföring i den här korgen, eller ingen alls. Det är dock väldigt viktigt att det sköts på rätt sätt, för rätt målgrupp, med rätt strategi, tillägg och spårning – för att inte kasta pengarna i sjön.

Glöm inte heller andra kanaler, som Facebook, Instagram, LinkedIn osv – beroende på vad ni säljer och till vilka.

Jobbar inte aktivt med SEO

SEO – Sökmotoroptimering. Det vill säga, att bråka om de bästa platserna i Googles sökresultat med era konkurrenter. Ett arbete som tar tid och kan verka komplicerat men är långsiktigt men som måste göras och det finns hjälp att få. Arbeta aktivt med er sökmotoroptimering och både era besök och er konvertering kommer att öka.

Bojkottar nyhetsbrev

Alla jag rekommenderar nyhetsbrev till – som inte redan gör det – om det så handlar om enkla manuella utskick eller marketing automation säger att de tycker det är jobbigt att få liknande utskick i sin i inkorg. Fine, men släpp fokus från dig själv och tänk på er kund. Ni vill bygga en relation med kunden och nyhetsbrev fungerar faktiskt väldigt bra för ökad trafik och försäljning

Dyr frakt

Att erbjuda fri frakt är förståeligt svårt eftersom det kostar er att skicka paket, men testa över en helg så ska ni se vilken effekt det har på er försäljning. Ni kommer förmodligen tappa hakan om ni inte testat det innan. 
Man behöver givetvis inte erbjuda fri frakt, men era konkurrenter kanske gör det och då bör ni se igenom er strategi eller åtminstone erbjuda en lägsta nivå för köp för att få fri frakt, samt att minska fraktkostnaden. 

Avsaknad av site-wide USP:ar

USP:ar, alltså Unique Selling Points – det vill säga anledningar till varför besökaren ska handla hos er. Dessa behöver synas överallt i er e-handel. Vanligast är att placera det högst upp i sidhuvudet, i sidfoten, på produktsidor och i kassan. Om ni inte riktigt vet vad jag pratar om menar jag att till exempel annonsera ut “Fri frakt!”, “Blixtsnabba leveranser!” “Miljökompenserad leverans”, “Dela upp betalningen”.

Ingen relation till sina kunder

Detta är en väldigt viktig punkt som väldigt många missar. Dina kunder som grupp vet mer än er om varför de handlar hos er. Ändå kör många sin e-handel som en envägskanal. Problemen med detta blir fler än vad jag kan skriva om i den här artikeln och kommer därför skrivas om separat, men för att sammanfatta det;

  • Ni missar varför era kunder handlar hos er
  • Ni missar vad era kunder söker efter eller saknar
  • Ni missar möjlighet till långsiktiga relationer och merköp
  • Ni missar att visa lyhördhet
  • … och i längden missar ni enorma summor i försäljning.

Vi på andEverywhere hjälper er att åtgärda era misstag
Kontakta oss och diskutera era möjligheter.

Stefan Wikander
STEFAN WIKANDER, @andEverywhere