Ytterligare tips som ökar er försäljning online

Förvandla era besökare till kunder

Person som packar upp ett paket

I augusti skrev vi om 6 snabba tips som sätter fart på er försäljning online.
Eftersom det egentligen finns hur mycket som helst att skriva om detta kommer vi kontinuerligt att bjuda på fler tips. Nedan följer ytterligare 6 tips som sätter fart på er försäljning.

Lägg krut på prestanda

En långsam webbplats kommer straffa dig på flera olika sätt. Förutom att dina besökare kommer bli irriterade och lämna om det går för långsamt, så kommer även Google att straffa dig i sökresultatet. Webbplatsens prestanda är nämligen en av de faktorer Googles algoritm kollar på när de ska ranka din webbplats.

Optimera er webbplats genom att se över onödiga script, optimera bilder, optimera kod och se till att ni har en bra hostingleverantör.

Erbjud fri frakt & fria returer

Här kan ni så klart tänka att det kan bli dyrt för er – vilket antagligen stämmer om ni kollar på individuella ordrar i stället för det längre perspektivet. Att erbjuda fri frakt och fria returer har visat sig ha en mycket positiv effekt på konverteringsgraden. Detta tar bort ett moment i er kunds beslutsprocess och leder garanterar till fler köp.

Jobba på er design – kontinuerligt!

En e-handel är aldrig klar. Se till att er webbplats inger förtroende genom att se professionell ut, enkel att förstå, lätt att hitta på och inte på något sätt förvirrar kunden. Använd er av A/B-testning för att se vad som fungerar bäst och spåra beteenden med programvaror som Hotjar och Google Analytics. Se även till att ha en mycket bra mobilversion.

Använd en betallösning som inger förtroende

Använder ni en checkout-lösning, till exempel Klarna Checkout, Svea Checkout, Resurs Bank eller liknande garanterar vi att er konverteringsgrad kommer att stiga jämfört med om ni enbart kör kortbetalning eller till exempel Paypal. Detta för att det ger kunden fler valmöjligheter över hur de kan betala för sina produkter men till lika stor del ett förtroende för er e-handel.

Påminn de som lämnat sin varukorg utan köp (abandoned cart)

Upp till två tredjedelar av alla varukorgar slutar aldrig i ett köp. Detta kan bero på många olika faktorer, som att kunden inte hade tid att slutföra köpet eller tyckte det för stunden eller i sin dåvarande enhet var för krångligt att slutföra köpet.

 Med automatiserade e-postutskick kan ni fånga upp dessa personer och påminna om vilka produkter de lämnat i varukorgen med en direktlänk till kassan. Testa lite olika innehåll i detta mail och testa även att skicka det vid olika tillfällen efter du fångat upp datan.

Arbeta datadrivet

Vi kan inte nog stressa hur viktigt det är att arbeta efter sin statistik. Kolla dagligen på er besökarstatistik och hur de beter sig, vilka produkter som säljer bäst, hur kunden hittat till er, med mera – och ta beslut efter detta i stället för er magkänsla.

Vi kan konverteringsoptimering.
Kontakta oss om ni behöver hjälp med att öka er försäljning online.

Stefan Wikander
STEFAN WIKANDER, @andEverywhere