Så kan ni öka er konverteringsgrad

6 snabba tips som sätter fart på er försäljning

E-handel som visar olika produkter i olika enheter

Att konvertera fler besökare i er e-handel till kunder är så klart inte det lättaste eftersom det finns många olika faktorer som påverkar detta.

Däremot finns det saker man kan göra relativt enkelt för att få fart på försäljningen. Nedan hittar ni 6 tips som får era besökare att lättare ta köpbeslut.

Förenkla köpprocessen

Det ska vara enkelt att handla. Minimera antalet frågor och osäkerheter som kan uppstå innan kunden trycker på köpknappen. Se till att ha mycket beskrivande produkttexter, tydlig information om varianter (till exempel färger, storlekar) och övrig information som hjälper kunden till att ta ett beslut.
Lägg därtill fokus i kassan. Minimera antalet fält kunden måste fylla i och se till att kunden kan checka ut utan att behöva bli medlem hos er.
Tänk på att kassan ska vara tydlig, väldigt enkel och snabb att ta sig igenom.

Ta vara på era kunder

E-postmarknadsföring är ett mycket effektivt sätt att få kunder att handla igen.
Lägg till en kryssruta i kassan som kunderna kan kryssa i om de tillåter att ni använder deras e-postadress för marknadsföring. Skicka ut nyhetsbrev till dessa 1-2 gånger i veckan och gör det personligt. I dag finns det många tjänster som kan – baserat på vad kunden handlat tidigare – skicka ut relevant information och erbjudanden.

Ni har säkert också hört talas om “abandoned cart”, eller “Övergiven varukorg”. Har ni fångat upp kundens e-postadress i kassan men kunden lämnade sedan webbplatsen utan att handla? Skicka ut ett mail med påminnelse och en länk som leder till kundens varukorg – som då fortfarande innehåller samma produkter.

Än mer effektivt är att i detta mail erbjuda någon slags rabatt på hela köpet.

Lägg till en chattfunktion

Tycker ni det är jobbigt när det poppar upp en chattruta på webbplatsen du besöker? Må så vara – men majoriteten av era kunder tycker inte det.
En chattfunktion är ett mycket effektivt sätt att direkt fånga upp kundens funderingar och därtill leda till köp.
Med en chattfunktion kan man till exempel se vilken produkt kunden tittar på och hur länge kunden stannat på sidan. Där kan man kanske tänka sig att kunden är intresserad av er produkt men något sätter stopp. Var då vaken och skriv direkt till kunden; “Hej! Jag ser att du kollar på Produkt X. Finns det något du funderar över?”

Optimera er mobilversion

I dag kommer 60-70% av all trafik på nätet i Sverige från mobila enheter. Det vill säga; er mobila version är viktigare än er dator/desktop-version. Se till att er webbplats fungerar supersmidigt i telefonen, har korta laddningstider, är enkel att navigera och buggfri.

Använd tydliga USP:ar

Erbjuder ni i fri frakt, snabb leverans och fria returer? USP:ar (Unique Selling Points) som dessa bör lyftas upp tydligt på webbplatsen, till exempel högst upp i sidhuvudet. Så även vilka betallösningar ni erbjuder. Era kunder vill veta på en gång vad de kan förvänta sig utan tråkiga överraskningar i kassan.

Produktbilder och videor

Använd högupplösta produktbilder, gärna från olika vinklar. Ännu bättre; använd videor som beskriver produkten. Som nämnt ovan vill vi eliminera så många funderingar och osäkerheter hos kunden som möjligt. Videor har visat sig vara extremt effektivt när det kommer till e-handel.

Vi är experter på att öka försäljning online.
Kontakta oss om ni vill ha hjälp med att implementera ovanstående tips, eller om ni vill ha en analys riktad till just er webbutik.

Stefan Wikander
STEFAN WIKANDER, @andEverywhere