Varför ni måste investera i bra webbdesign

Det slarvas för mycket och vi ser dagligen fortfarande företag som inte tar webben på allvar.

Exempel på webbdesign

Nu pratar vi webb. Alltså hemsidor, webbutiker (och online-system).

Oavsett om er hemsida visar information om ert företag eller om er hemsida säljer produkter så är syftet med er hemsida att sälja någonting. Ni vill antingen sälja en produkt eller sälja er tjänst. I båda fallen är designen en nyckelfaktor som inte ska underskattas.

Tyvärr ser man det hela tiden. Antigen har man kvar en version av sin hemsida från tidigt 2000-tal, eller tidigt 2010-tal, eller så har man snickrat ihop den själv eller låtit någon som inte riktigt kan design fått göra det ändå.
Att snickra ihop den själv eller låta någon som inte vet vad den gör är alltid en dålig idé och jag kan inte för mitt liv förstå varför just webben lider av detta. Inte skulle ni låta en amatör serva er bil eller operera en knäskada?+

Nåja. Nu är det som det är. Webben är ful och de som lyckas är de som förstått att design är viktigt.

Än mer frustrerande kan det vara när man ser en hemsida, till exempel en e-handel som det faktiskt går bra för. Där vet man att om man bara investerar lite i designen så kommer försäljningen öka i raketfart.

Men OK – varför är en bra design så viktigt för er hemsida?

Första intrycket räknas

Er hemsida är ofta det första era potentiella kunder möter. En genomtänkt och attraktiv hemsida skapar direkt ett positivt intryck och ökar chanserna att besökaren stannar kvar och utforskar mer. En professionell och trasig design avskräcker i stället era besökare som då vänder sig till en konkurrent istället.

Skapar förtroende och trovärdighet

En väl designad hemsida eller e-handel är en viktig representation av ert varumärke. En dålig design raserar ert förtroende omgående. Utöver en estetiskt tilltalande design – som också är anpassad för er målgrupp – behöver man lägga tid på detaljer. När element inte linjerar, färger och typsnitt blandas hejvilt och det är otydligt vad som är vad – sänker det förutom användarvänligheten även hur ni uppfattas av era besökare. En tydlig genomtänkt design med enhetlig färg- och typsnittspalett, bra bilder och grafik stärker ert varumärkes trovärdighet. Följ er grafiska profil för igenkänning överallt.

Andra saker som kundrecensioner, certifieringar, säkerhetslogotyper med mera är ytterligare stärkande delar av er hemsida.

Skiljer er från konkurrenterna

I en överfylld marknad är det viktigt att sticka ut från mängden. En bra design hjälper er sticka ut från konkurrenterna – oavsett hur bra konkurrenternas hemsidor är. Har alla konkurrenter en oprofessionell hemsida har du vunnit väldigt mycket på att vara den som tar det på allvar.

Förbättrar användarupplevelsen

En bra design är inte bara hur estetiskt tilltalande den är. En bra design är genomtänkt med fokus på användarupplevelse och funktionalitet. Det ska vara lätt för besökaren att hitta informationen den söker och uppmuntra till kontakt eller konvertering.

Ökar konverteringar och försäljning

I en e-handel är design ännu viktigare. Nu vill du att besökaren ska köpa någonting direkt. Här gäller det att samla alla ovan punkter för att visa besökaren att ni är trovärdiga och någon man vågar skicka sina pengar till.

Utöver det estetiska är det viktigt att göra det enkelt för besökaren att se vilka typer av produkter ni säljer, filtrera efter produkter, visa mycket information om varje produkt, ha bra bilder och bra specifikationer av varje produkt och ett väldigt smidigt sätt att checka ut.

Långsiktig lönsamhet

En välgjord design håller längre och behöver inte uppdateras lika ofta som en dålig design. En bra design är också enkel på sitt sätt – att vid tekniska uppdateringar och eventuella problem som kan uppstå som kan påverka hemsidans html-struktur eller css-kod tar en bra design inte lika mycket skada av det och blir lättare att fixa till.

En bra design genererar också fler affärer vilket gör det till en lönsam investering.

Investera tid och pengar i en genomtänkt och attraktiv design för att skapa förtroende, öka konverteringar, tänka långsiktigt och sticka ut från konkurrenterna.

Kom ihåg att när vi pratar design fokuserar vi inte bara på hur det ser ut på en datorskärm. I dag är det ännu viktigare att det ser bra ut i en mobiltelefon. Alla enheter ska täckas in.

    Behöver ni en redesign? Kontakta oss så hjälper vi er mer än gärna!

    STEFAN WIKANDER, @andEverywhere