fbpx
d

ANDEVERYWHERE

Hör av er!

Börja analysera er statistik

Börja analysera er statistik

…i stället för att bara titta på den.

Google Analytics sökresultat

De flesta kör Google Analytics för att få fram statistik om sina besökare på sin webbplats eller e-handel. Men vad kollar man? Antal besökare, kanske hur de hittade till er och vilka städer de surfar in från?

Ovan nämnda är superviktiga siffror att hålla koll på men Google Analytics erbjuder så otroligt mycket mer.

I vår första bloggpost tänkte vi berätta vad man mer kan se i statistikverktyget, men framför allt hur man kan analysera datan och ta beslut efter den.

Vad ger Google Analytics oss?

Information om er Målgrupp;

  • Om de är nya eller återvändande besökare
  • Var de kommer ifrån
  • Vilket språk de använder i sin webbläsare
  • Hur länge de stannar på webbplatsen
  • Deras kön och ålder (demografi)
  • Deras intressen
  • Om de använder en mobil enhet eller en dator
  • Vilken typ av mobil de använder
  • och mycket mer…

Information om Förvärv;

  • Hur hittade de till er webbplats?
  • Vad sökte de på för att hitta till er?
  • Vilka sidor har länkat till er och därigenom gett besök?
  • Hur många besöker er webbplats direkt?
  • och mycket mer…

Information om Beteenden;

  • Vilka sidor (eller produkter, kategorier) besöker de?
  • Vilka sidor kommer de direkt in på?
  • Vilka sidor lämnar de er på?
  • Vilka knappar trycker de på?
  • och mycket mer…

Konverteringar

Har du kopplat på konverteringsspårning till din e-handel kan du se bland annat;

  • Vilka produkter säljer bäst respektive sämst?
  • Hur många transaktioner sker vs antal besökare? (Konverteringsgrad)
  • Hur mycket har ni sålt en viss dag eller tidpunkt?
  • med mera…

Du behöver ingen e-handel för att kunna köra konverteringsspårning. Du kan även sätta upp mål, som till exempel Att någon ska skicka i väg ett meddelande via kontaktformuläret och då få in det som en konvertering.

Använd statistiken för att bli bättre

En väldigt stark funktion i Google Analytics är att man kan segmentera siffrorna och vad man kollar på.
Till exempel kan jag kombinera informationen nämnd ovan för att till exempel se hur många av mina mobila besökare handlar jämfört med de som surfar in från datorn? eller Vid vilka tidpunkter eller dagar handlar mina nya besökare? Eller varför inte Hur många av mina besökare som kom in från en sökning på Google handlade jämfört mot de som kom in från en länk från Facebook?

Som ni förstår finns det väldigt mycket information att titta på och det är när man börjar kolla in på segmenterade besökarbeteenden och konverteringar som man kan börja dra slutsatser och utföra experiment på webbplatsen.

Visar det sig att det är 20% färre som handlar om de besöker från en mobil enhet jämfört mot besökare från datorn? Då kanske det är dags att se över hur väl webbplatsen presterar och ser ut i mobilen.

Visar det sig att nästan ingen av de som klickat sig in från en post på Facebook köper något? Då kanske du skickar in dem till fel sida eller produkt.

Visar det sig att 80% av dina besökare lämnar webbplatsen utan att klicka sig vidare kanske det är dags att se över startsidan.
Visar det sig att 80% lägger varor i varukorgen men lämnar utan att slutföra köpet i kassan? Då kan det vara dags att se över om kassan är för krånglig samt dess design.

Låter det som för mycket jobb?

Ja kanske, men det är ett otroligt viktigt att faktiskt inte bara titta på statistiken ni får fram.
Driver man till exempel en e-handel bör det ligga i ens dagliga arbete att följa siffrorna och ta beslut därefter.

Vi är experter på Google Analytics och att få er att sälja bättre online. Låt oss ta över arbetet så kan ni fokusera på det ni är bäst på.

Vi kan även hålla utbildningar i Google Analytics om ni vill få en kickstart och därefter försöka arbeta med verktyget själva.

Kontakta osshej@andeverywhere.se så hjälper vi er vidare.

Stefan Wikander
STEFAN WIKANDER, @andEverywhere

Ring oss på 0709-388 112 eller maila till hej@andeverywhere.se