10 vanliga misstag e-handlare gör

Driver ni e-handel? Gör inte dessa misstagen

Man visar tumme ner

Givetvis skulle den här listan kunna bli större och gå in djupare på fatala misstag som till exempel att inte jobba efter data & statistik, inte jobba med sökmotoroptimering eller ha en bra produkt- & prisstrategi men något måste ju sparas till ett senare skede. Nedan kommer en lista på 10 vanliga misstag e-handlare gör – så ni kan undvika att göra samma fel.

Komplicerad utcheckning

Det finns inget som dödar konverteringen mer än en kassa som tvingar besökaren att logga in eller tvingas att gå igenom tre-fyra olika steg innan den faktiskt kan betala och få sin orderbekräftelse. Minimera antalet steg i kassan, tillåt gästköp och ha en betallösning som ger besökaren minimal ansträngning.

Otydlighet kring vad ni säljer

Den här punkten är vanligare än ni tror. Som e-handelskonsult surfar jag så klart runt mycket på webbutiker och kommer i kontakt med många som har problem med försäljningen. Alldeles för ofta syns otydlighet i vad butiken faktiskt säljer. Vad är deras produkter? Vad är deras inriktning?

Gör det tydligt direkt när besökaren kommer in på webbutiken vad det är personen har kommit till. Har hen hittat det hen sökt efter?

Dålig design

En dålig, oprofessionell eller ej underhållen design bidrar starkt till sämre förtroende hos era besökare vilket gör att de med största sannolikhet kommer välja en annan leverantör – även om ni har bättre priser. Än viktigare är det i dag med en perfekt optimerad mobilversion. Antagligen är de flesta av era besökare mobila användare.

Generiska produktbeskrivningar och bilder

Driv er e-handel med seriositet. Ni driver ju faktiskt en butik ni ska tjäna pengar på. Att kopiera leverantörens bilder och produktbeskrivningar är bara lathet och ni tävlar inte längre med era konkurrenter på Google. Ni tävlar med de andra som också kopierat produktbeskrivningarna och de generiska bilderna kommer inte öka ett köpsug hos er kund.

Ta egna bilder på era produkter för att ge besökaren en så rättvis bild som möjligt. Besökaren är ju faktiskt på er digitala butik och har inte själv möjlighet att klämma och känna.

Läs vår guide om hur ni skriver bra produktbeskrivningar.

Dålig navigation och sökfunktion

Förvirrande eller dålig navigation – eller en undermålig sökfunktion skrämmer bort era presumtiva kunder. Om jag inte lätt hittar det jag söker efter går jag någon annanstans helt enkelt.

Dålig prestanda

Är er e-handel långsam? Får jag vänta flera sekunder medan jag laddar en sida?
Detta är ett jättevanligt problem – att man inte lägger krut på att se till att sin e-handel faktiskt presterar enligt förväntan. Se till att åtgärda! Det behöver inte vara så komplicerat.

Fel eller för få betalningsalternativ

Ni säljer inom Sverige men har bara till exempel Paypal som betalningsalternativ.
Alla era besökare kommer inte vilja betala på samma sätt och vissa är för lata för att hämta plånboken och kolla upp sitt kortnummer. Implementera en schysst betallösning så kommer era besökare kunna handla utan ansträngning.

Inte bara det – tänk på att använda rätt betallösning för just era kunder

För bred marknadsföring

Har jag hittat dig har ni uppenbarligen marknadsfört dig, men har ni prickat rätt målgrupp?
Många siktar alldeles för brett i sin marknadsföring och har inte strategist tänkt ut sin målgrupp. Med rätt strategi bakom marknadsföringen sparar ni pengar och tjänar mer eftersom rätt kund träffas av rätt erbjudande.

Dålig uppdatering

Går ni in i en fysisk klädbutik ena veckan kommer ni inte se samma varor nästa vecka. Varför skulle er e-handel vara ett undantag för förändringar, nya produkter och kontinuerlig optimering för att driva ökad försäljning?

Ni sticker inte ut

Människor utför inte köp enbart baserat på produkt och pris. Det finns mångtal fler faktorer som spelar in varav känslor är en av dom. Är er e-handel generisk och inte verkar erbjuda mig som besökare något speciellt? Jag väljer hellre den som ger mig en bra upplevelse som kund och i förlängningen tar hand om mig än den som har ett lägre pris på det jag letar efter.

Läs även: Ytterligare misstag många e-handlare gör

Vi på andEverywhere hjälper er att åtgärda era misstag
Kontakta oss och diskutera era möjligheter.

Stefan Wikander
STEFAN WIKANDER, @andEverywhere