Det här med att välja betallösning

Det handlar om er målgrupp, vad ni säljer och var ni säljer.

Smartphone med e-handel

Vi ser ofta frågan om vilken (eller vilka) betallösning(ar) som rekommenderas för e-handel. Frågan är nästan alltid ställd rent generellt och just därför finns det inget rakt svar.

Däremot finns det några frågor att ställa sig när det gäller den här frågan, som vi listar nedan. Kom ihåg att svaret finns i kombinationen av frågeställningarna.

1. Vilken är vår målgrupp?

Er målgrupp avgör till stor del vilken betallösning som passar er. Först och främst har vi ju frågan om ni säljer till företagskunder eller privatkunder, eller både och. Nästa fråga är vilken åldersgrupp er målgrupp ligger inom samt vilken typ av shoppingbeteende dessa har.

Är era kunder privatpersoner som shoppar från mobilen? Då är en checkout-lösning där bara personnummer behövs en bra idé så de slipper krångla med plånboken och kortnumret. Men beroende på målgrupp kan även enbart kortbetalning fungera.

Säljer ni bara till företagskunder kanske ni helst vill skicka fakturorna själva och då behövs oftast ingen extern betallösning. Vill ni ändå hantera detta smidigt hjälper de flesta bankerna som har betaltjänster till med detta.

2. Var säljer vi?

Säljer ni enbart inom Sverige, inom Norden, inom Europa eller hela världen?
Vissa betallösningar fungerar internationellt, medan vissa bara fungerar i utvalda länder och vissa bara i ett land.

Säljer ni även i fysiska butiker? Då kan det vara smart att se om samma lösning fungerar online.

3. Vad kostar våra produkter?

Har ni en snittorder på 200kr eller på 4000kr? Detta avgör till stor del vilken betallösning som passar er.
Säljer man billigare produkter i Sverige kanske det räcker med att implementera Swish Handel och Stripe för kortbetalning.
Säljer man dyrare produkter kanske kunderna vill ha möjlighet att delbetala köpet och då passar en Checkout-kassa in bra.

4. Vad har vi råd med?

Jämför olika lösningar och dess priser, men stirra er inte blint på månadskostnader och transaktionsavgifter.
En viss kassa kan till exempel öka konverteringen ordentligt och därför blir det värt en större kostnad. Detta beror återigen mycket på målgrupp.
PayPal kan ni till exempel implementera gratis – men hur många kommer då handla?
Tänk sälj före kostnader, i alla lägen. Kom också ihåg att det går att byta.

5. Tänk på att öka förtroendet

En kassa som till exempel Klarna Checkout ökar förtroendet hos era kunder vilket ger en lättare väg till köp.
Kunderna vet hur Klarna fungerar, att de erbjuder faktura och delbetalning och därför får ni en snabbare väg till konvertering. För privatpersoner är även Swish populärt. Svea Checkout har även på senare år seglat upp som ett bra alternativ till Klarna. Billigare för dig som säljer, men du kanske får tumma på konverteringsgraden beroende på din målgrupp.
Säljer ni produkter i 10.000kr-spannet men bara erbjuder kortbetalning som betallösning? Då kanske ni ska se över punkterna ovan igen.

Givetvis kan man testa sig fram och lägga till eller ta bort betalsätt, men gör ni rätt från början har ni sparat mycket huvudvärk och pengar.

Uppdaterad 12/11/2023

Vi på andEverywhere hjälper er välja rätt betallösning, samt att implementera den.
Kontakta oss om ni behöver hjälp med att öka er försäljning online.

Stefan Wikander
STEFAN WIKANDER, @andEverywhere