Att tänka på när ni startar e-handel

Går ni i tankarna att starta e-handel? Ni är inte ensamma och vi är de första att klappa er på axeln och säga “kör hårt!”.

Text som säger Let's get started

För att inte hamna i en spiral av evigt jobb och röda siffror finns det mycket att tänka på när man ska börja sälja på nätet.

Oavsett om ni startar ett företag från början eller om ni ser e-handel som ett komplement till ert sälj kommer ni dra nytta av våra tips.

Affärsplan

Skriv ner en affärsplan som det allra första ni gör. Vad är er USP? (Unique Selling Point, Unika värde?), vad har ni för företagsidé, budget, fallgropar och utmaningar?

Ta reda på er målgrupp

Ni vill först och främst vara säkra på att er produkt kommer att sälja. Detta kan ni göra genom att kolla på konkurrenter (både inom Sverige och internationellt) eller vid nylansering se till att behovet av produkten finns. Detta kan ni göra genom marknadsundersökningar på sociala plattformar.

När ni identifierat ett behov är det dags att ta fram vilka som är era kunder. Gå igenom allt – ålder, kön, intressen, var de bor, var de arbetar och vad de har för shoppingbeteende på nätet. Sällan träffar ni rätt första gången. Att hitta rätt målgrupp är oftast ett kontinuerligt arbete. Det finns flera sätt att göra detta, inklusive olika verktyg men vi skulle vilja säga att vad som passar er beror på vad ni kommer att sälja.

Målgruppen ligger sedan till grund för er marknadsföring. Träffa hellre rätt personer med mindre budget än träffa irrelevanta personer med en stor budget.

Rätt leverantörer

Glöm inte bort det som får er e-handel att fungera. Det vi pratar om är teknisk plattform, fraktlösning, betalningsalternativ och hur ni kommer hantera ordrar och produkter (affärssystem och PIM?).

Utöver det är det viktigt att ni pratar med rätt grossister och varumärken. Det ska vara enkelt för er att fylla på ert lager.

– Teknisk plattform

Utgå från era ambitioner och tänk långsiktigt. Det går snabbt att sätta upp en butik via en SaaS-lösning (Software as a Service – så som Wix, Shopify, Jetshop mfl) och då betalar ni månadsvis samt får ökade kostnader vid utökning av funktioner. Eller som vi rekommenderar; en plattform ni kan växa i som till exempel WooCommerce. Här finns inga gränser för vad ni kan göra med plattformen.

– Fraktlösning

Hur ska ni leverera paketen? Funkar vanliga kuvert eller behövs paket? Behöver ni någon som hämtar upp paketen hos er eller lämnar ni in de själva? Ska kunden själv få välja mellan Postnord, Instabox eller DHL? Det finns inga rätt och fel men glöm inte ha med det från start.

– Betalningsalternativ

Välj en säker betallösning för era kunder. Klarna till exempel, känner de flesta sig trygga mig, men det finns fler Checkout-lösningar som t ex Resurs Bank, Svea Checkout. Ni kanske bara vill köra med kortbetalning och då finns det andra aktörer. Säljer ni B2B kanske ni vill skapa fakturan själv eller automatiskt skicka i väg en faktura vid orderläggning.

– Hantera ordrar och produkter

Det är lätt att i början tänka att man kan lägga upp produkter och prisjusteringar själv, samt lägga in de ordrar som kommer in för bokföring. Men tänk längre, när ordrarna blir fler och ni måste uppdatera hundratals/tusentals produkter samtidigt. Då är det viktigt med automatisering.

Ha en plan för allt ni gör

Nya produkter i sortimentet, kampanjer, e-postutskick, annonsering och övrig marknadsföring. Gå inte bara på känsla. Se till att ta smarta beslut med hjälp av data och se till att lära känna era kunder och vad de efterfrågar.

Underskatta inte era kostnader

Att driva en e-butik är inte gratis. Det kostar tid, pengar i form av lager, frakter, paketering, licensavgifter, tjänster, utveckling, marknadsföring och så klart inköp av produkter. Se till att ha en budget här och var beredd på att inte gå med vinst direkt i början. Det kan ta ett tag innan allt rullar på, men håll ut. Vi är experter på att få fart på er försäljning, så tveka inte att kontakta oss vid frågor om ovan eller hjälp när ni väl är i gång.

Shoppingupplevelsen

Glöm inte bort era kunder i allt det här. Satsa på att ha en smidig, tydlig e-handel där det är lätt att få support, betala för sig och tydlighet gällande leveranser. Frakt ska gå snabbt och returer ska vara smidiga. En tidigare nöjd kund är billigare att få att handla igen än att marknadsföra sig för en ny kund.

Driver ni även en fysisk butik? Se till att sortimentet och lagersaldot i butiken finns på e-handeln och stämmer till 100%. Ingen gillar att åka till er butik för att sedan se att produkten är slutsåld. Det omvända gäller också, om jag vet att ni säljer ett visst varumärke men inte hittar det på webben så har ni förmodligen förlorat ett sälj.

Vi på andEverywhere hjälper er komma igång.
Kontakta oss om ni behöver hjälp med att öka er försäljning online.

Stefan Wikander
STEFAN WIKANDER, @andEverywhere