Black Friday – dags att börja planera

Förbered er inför årets största shoppingvecka redan nu

Black Friday 2023 infaller den 24 november och har senare år nästan fått benämningen Black Week vilket innebär att shoppingperioden pågår under en hel vecka fram tills Cyber Monday, det vill säga 20-27 november i år. Är ni redo för årets försäljningsfest?

Som e-handlare är Black Week ett tillfälle ni inte vill missa. Så här kommer våra bästa tips för att just ni ska lyckas!

Planera i god tid

Grupp planerar

Att planera i god tid är avgörande för att maximera fördelarna med Black Week. Genom att börja planera redan nu kan ni ligga i framkant och skapa en konkurrensfördel. Sätt upp en tidslinje med era marknadsföringsaktiviteter och de tekniska delar ni behöver se över inför Black Week. Detta underlättar er planering och garanterar att ni inte missar något, samt att ni undviker överraskningar när kampanjveckan väl är igång. Tänk också på att trafiken kommer att öka markant under Black Week, därför är det viktigt att ni har testat och optimerat er hemsida i förväg.

Sätt upp en marknadsstrategi

Förbered er noggrant inför Black Week genom att sätta upp en marknadsstrategi. Identifiera de mest populära produkterna och erbjudandena från tidigare kampanjer och skapa era erbjudanden efter det. Säkerställ att ni har tillräckligt med produkter i lager för att undvika att förlora kunder på grund av för få varor. Genom att planera er försäljning i förväg och välja ut relevanta produkter, erbjudanden och priser kan ni skapa en tydlig strategi inför Black Week och uppnå önskad försäljning.

Kommunicera rätt sak i rätt tid

För att engagera era kunder inför Black Week bör ni marknadsföra era erbjudanden och kommunicera med era kunder i olika kanaler i god tid. Kunderna planerar och letar efter information om produkter och erbjudanden i tidigt skede, därför är det extra viktigt att ni kommunicerar och når ut med er marknadsföring i tid. Använd olika marknadsföringskanaler som sociala medier, Google Ads, Google Shopping och nyhetsbrev för att sprida informationen om era kampanjer inför Black Week. Då når ni en bredare publik och ökar chanserna att nå ut ert budskap till rätt målgrupp. Var tydlig i er kommunikation så att mottagare och besökare vet vilka kampanjer som kommer att finnas tillgängliga och vad de kan förvänta sig. Läs mer om hur du kan öka synligheten online i vårt magasin: Satsa på effektiv marknadsföring och öka din synlighet online.

Landningssida

Dra nytta av Black Week med en optimerad landningssida. En landningssida bör vara attraktiv och engagerande för att locka och engagera era kunder med era erbjudanden och kampanjer. Se till att er e-handel är inställd inför Black Week och att övergången sker klockan 0:00. På er landningssida kan ni exempelvis inkludera en nedräknare som skapar spänning och förväntan hos besökarna inför starten av Black Week. Se även över designen; varför inte temporärt designa om hela hemsidan med ett svart tema? Om ni behöver hjälp med att skapa en landningssida som konverterar besökare till kunder finns vi här för er. Läs mer om hur vi skapar landningssidor här.

Glöm inte responsiviteten

I dag är det ett absolut måste att ha en bra mobilanpassad hemsida för att ge kunderna den bästa användarupplevelsen. Det görs fler sökningar från mobiler än från datorer idag vilket gör det ännu viktigare att er hemsida fungerar optimalt på olika enheter. Kunderna vill kunna shoppa när som helst och var som helst och därför är det avgörande att din hemsida fungerar sömlöst på alla enheter.

Testa er hemsida på olika mobila enheter för att säkerställa en bra användarupplevelse oavsett vilken enhet kunderna väljer att använda.

Prestanda

Förbättra prestandan och undvik avbrott i köpprocessen under Black Week genom att noggrant testa och optimera er hemsida. Som e-handlare är det avgörande att inte riskera att er hemsida kraschar. Besökare förväntar sig en snabb, smidig och enkel shoppingupplevelse och därför extra viktigt att er hemsida är optimerad och kan hantera hög belastning. Detta kan ni testa med belastningstest eller se till att er hostingleverantör erbjuder en automatiskt skalning av resurser vid behov. Se till att er e-handel är fri från buggar, enkel att navigera och inte förvirrar kunderna när det gäller betalningsalternativ och fraktalternativ.

Analysera resultatet

Google Analytics

För att dra nytta av era erfarenheter under Black Week och maximera effektiviteten inför kommande kampanjer är det viktigt att analysera er trafik och försäljning. Genom att implementera Google-Analytics e-handelsspårning får ni en djupare insikt i era kundbeteenden. Om ni behöver hjälp med att integrera GA4 med er hemsidan, kontakta oss, vi hjälper er!

Var väl förberedda!

Genom att följa dessa riktlinjer och planera i god tid kommer ni att vara väl förberedda inför Black Friday 2023 och öka era chanser till lyckade kampanjer och ökad försäljning.

Vi hjälper er med:
– Att skapa landningssidor inför Black Week, Black Friday/weekend och Cyber Monday
– Att redesigna er e-handel inför temaveckan
– Att hjälpa er strategiskt med vad ni bör satsa på för produkter och deals
– Att hjälpa er med idéer hur vi får kunderna engagerade – varje dag
Att implementera Google Analytics 4

Fördelar med att anlita oss!

Vi förstår kundbeteenden 
Vi kan analysera kunddata 
Vi har systemen, programmen och verktygen du behöver
Vi sätter upp det tekniska åt dig
Vi följer upp och förbättra dina resultat

Vi har tidigare skrivit om Black Friday – läs artikeln här.

LISA KARNERFORS, @andEverywhere