Satsa på effektiv marknadsföring och öka din synlighet online

E-handel och onlineshopping har haft en enorm tillväxt under de senaste åren, och trenden fortsätter att öka. I dagens digitala värld räcker det inte bara att ha en attraktiv hemsida.

Du behöver en effektiv marknadsföringsstrategi för att öka synligheten och trafiken till din hemsida.

Anteckningsblock med texten "Digital Marketing" på ett skrivbord

Läs vidare för att ta del av våra tips hur du kan öka synligheten online. 

En välarbetad marknadsföringsstrategi är avgörande för att företag ska kunna sticka ut från konkurrenterna, nå nya målgrupper och öka försäljningen. Dessutom kan en effektiv marknadsföringsstrategi bidra till att bygga starka relationer med kunderna, vilket kan resultera i lojalitet och ökad försäljning.

Att arbeta strategiskt med digital marknadsföring hjälper din e-handel att öka synlighet och trafiken till din hemsida. Du behöver kontinuerligt anpassa digitala marknadsföringsstrategi till förändringar i marknaden och kundbeteenden för att uppnå bästa resultaten. 

Du kan öka synligheten och medvetenheten om ditt företag, produkter eller tjänster genom att använda olika marknadsföringskanaler som: sökmotoroptimering, betald annonsering, sociala medier och e-postmarknadsföring. Genom att kombinera dessa marknadsföringskanaler ökar du synligheten och når ut till en större målgrupp av potentiella kunder.

Det gäller inte bara att nå ut till potentiella kunder utan också att behålla kunden. För att få insikt i kunders beteende är en viktig del att analysera data. Att analysera data hjälper dig att förstå dina kunders preferenser och beteenden, vilket gör det möjligt att skapa anpassade och personliga upplevelser för kunden. 

Fyra viktiga marknadsföringskanaler som du bör arbeta med:

Sökmotoroptimering 

Illustration och dator med texten SEO, sökmotoroptimering

För att förbättra din hemsidas ranking på Google eller andra sökmotorer är det viktigt att  skapa innehåll som är optimerat för sökmotorer. Identifiera vilka sökord och fraser som är relevanta för din hemsida och målgrupp. 

Genom att skapa relevant, användbar och engagerade innehåll som besvarar besökarnas frågor och behov kan du dra nytta av ökad trafik och synlighet på din hemsida. Som man brukar säga, ”Syns ni inte så finns ni inte”.

Läs mer ingående om SEO i vår artikel Syns ni inte så finns ni inte.

SEM

Mobiltelefon som visar appikonerna för Facebook, Instagram, Twitter med flera.

Google Shopping och Google Ads är extremt konverterande marknadsföringskanaler och når snabbt ut till potentiella kunder som söker efter dina produkter eller tjänster. En stor fördel med att annonsera på Google är möjligheten att anpassa annonseringen efter företagets behov.

Google shopping
För att maximera effekten av Google Shopping är det viktigt att ha ordning på priser, använda lockande produktbilder som sticker ut från konkurrenterna och inkludera produktbetyg, (det ökar klickfrekvensen). Visa också om produkten finns i lager samt hur lång leveranstiden är, på så sätt undviker du besvikelse hos kunder. 

Google Ads
För att få ut det mesta av Google Ads bör företag lyfta fram sina bästa erbjudanden och testa olika budskap för att få fram den mest effektiva annonstexten. Välj rätt sökord och annonstyp för att uppnå bästa möjliga resultat av annonserna. Se även till att följa Google’s egna råd och arbeta aktivt för att testa vad som fungerar för just er.

Paid Social 

Annonsering via sociala medier är en populär marknadskanal som ökat med 6% sedan 2021.
Paid Social är ett effektivt sätt att engagera din målgrupp och stärka varumärkesidentiteten. Genom att annonsera på sociala medier som Facebook, Instagram, TikTok och LinkedIn kan du nå ut till en större publik. Det fina är att du kan anpassa annonseringen efter specifik målgrupp baserat på ålder, kön, plats, beteenden och intressen.

För att nå ut till potentiella kunder på ett kraftfullt sätt rekommenderar vi starkt att använda rörligt och engagerade innehåll med tydliga call-to-action, på så sätt ökar du synligheten för din hemsida.

Webbutiker med närvaro i sociala medier har i genomsnitt 32% högre försäljning än de som inte har det.

E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är en effektiv kanal för att hitta och når ut till potentiella och liknande kunder. Genom att skicka nyhetsbrev och erbjudanden kan du marknadsföra dina produkter eller tjänster och bygga starka relationer med kunderna. 

”Studier visar att klick och konverteringsfrekvensen är betydligt högre när e-postmeddelanden är personliga.” (Länk)

För att göra e-postmarknadsföring ännu mer effektivt bör du automatisera mejl. Genom att automatisera mejl håller du dina kunder engagerade och intresserade. En viktig aspekt är att segmentera mejl för att skicka olika budskap till olika målgrupper baserat på intressen och beteenden, på så sätt minskar du risken att spamma kunden.   

Glöm inte att utvärdera!

Bild från statistik i Google Analytics

Utvärdering är en mycket viktig del av din marknadsföring. Det ger insikter om hur effektiva de olika marknadsföringskanalerna är och vad som faktiskt fungerar bäst för att nå din målgrupp. 

Att implementera UTM-taggar i alla annonser är ytterst viktigt för att spåra trafik och försäljning från olika källor. Genom att ha en tydlig överblick över trafiken kan du se vilka kanaler som ger mest trafik och vilka som genererad mest försäljning. 

Med verktyget Google Analytics som är världens populäraste statistikverktyg idag kan du spåra och analysera data från olika kanaler. Du får en djupare förståelse för din publik och kan effektivisera din digitala marknadsföringsstrategi.

A/B-testning är också ett värdefullt verktyg för att ta datadrivna beslut. Med A/B-testning kan du jämföra två olika versioner av en sida eller en annons som ger dig resultat på vad som fungerar bäst och ger dig större förståelse om din målgrupp, på så sätt kan du förbättra din hemsida eller annons. Testa smått, som tillexempel färgen på en knapp, call-to-action, rubriker eller ämnesrader i mejlutskick och se vad som påverkar konverteringen.

Sammanfattningsvis

För att lyckas att öka synligheten och trafiken till din e-handel är det dags att sätta igång att effektivisera er marknadsföringsstrategi som inkluderar de olika kanalerna: sökmotoroptimering, SEM (Google Shopping och Google Ads), paid social och e-postmarknadsföring. Vi vet att det hjälper er att öka er synligheten online samt öka konverteringen och försäljningen. Vi hjälper er gärna att komma igång med en effektiv marknadsföringsstrategi!

Lästips: 

Fyra sätt att öka er digitala närvaro
Vill du ha fler besökare på din webbplats?
Dra nytta av Liveshopping
10 verktyg för er som driver digital handel

Fördelar med att anlita oss!

Vi förstår kundbeteenden 
Vi kan analysera kunddata 
Vi har systemen, programmen och verktygen du behöver
Vi sätter upp det tekniska åt dig
Vi följer upp och förbättra dina resultat

LISA KARNERFORS, @andEverywhere