Vill du ha fler besökare på din webbplats?

8 tips till ökad trafik

Fler besökare med rätt taktik

Oavsett om du är på väg att lansera din första hemsida eller är en erfaren e-handlare vill du ju ha besök och trafik till din webbsida. Att ta de första stegen till inbound marketing och att börja driva trafik till din webbplats kan kännas svårt och krångligt men är något du måste ta tag i om du vill öka din lönsamhet eller uppnå de mål du har för din webbplats.

Internet är en plats där du konkurrerar mot både stora och små aktörer i hela världen och de kan dessutom vara väletablerade sedan många år tillbaka. Så vad är då tricket och hur gör man egentligen?

Som med mycket annat krävs det en plan och kontinuitet över tid. Och att du avsätter tid för det arbete som faktiskt krävs.

Här kommer åtta tips på saker du kan göra:

Optimera din webbplats för sökmotorer
Du har säkert hört det tidigare men det är väl värt att upprepas. Du behöver SEO. Vad betyder då egentligen begreppet SEO? Själva ordet står för Search Engine Optimization eller sökmotoroptimering men skall inte misstolkas till att man skall jobba för sökmotorerna.

Faktum är att en bra webbsida är optimerad för människor som använder sökmotorer för att hitta information eller saker de söker efter. Om du fokuserar på att optimera och underlätta för människor att hitta relevant och rätt information hos dig så gör du både dem och sökmotorerna nöjda.

Skapa rätt innehåll
Dina sökord är grunden i ditt innehåll. Du måste skriva och fylla din webbplats med relevant och bra innehåll kring de sökord och begrepp du vill synas på. För att besökare skall hitta till dig måste sökmotorerna ha plockat upp och hittat ditt innehåll. Det måste dessutom vara bättre och mer relevant än dina konkurrenters innehåll. Först då kan sökmotorerna presentera det för folk som söker efter ditt innehåll.

Sök runt på vem som syns och presenteras på olika sökord och begrepp du är intresserad av att synas på. Analysera vilka som dyker upp och vad de har för innehåll på sina webbplatser. Gör därefter vad de gör fast bättre!

Skapa en blogg
Vad är grejen med en blogg och hur kan den hjälpa mig få trafik till min webbplats?

En blogg är egentligen ett verktyg för att regelbundet kunna skriva artiklar, inlägg eller poster på din webbsida på ett strukturerat sätt utan att behöva skapa nya sidor för det innehållet. Det behöver inte kallas just för blogg. Det kan heta nyheter, artiklar, kunskapsbank etc. Men syftet är att skapa innehåll kring ett ämne du vill synas på som är relaterat till din webbsida i övrigt.

Besvara frågor du vet att dina besökare brukar ha, skriv faktaartiklar kring dina produkter eller tjänster eller en problemlösande guide kring ett ämne som är relevant.

Publicera regelbundet
Det räcker tyvärr inte med att skriva några bloggposter och sedan strunta i den. Syftet med en blogg är att attrahera trafik genom att regelbundet uppdatera din webbplats med nytt och relevant innehåll.   

Fördelen med att vara aktiv och publicera regelbundet är att du kommer attrahera nya besökare som inte hittat dig tidigare. Men du kommer även få tillbaka gamla besökare som vill ta del av ditt publicerade innehåll. På detta sätt bygger du förtroende kring din expertis och en kunskapsbank besökare vill ta del av.

Och sökmotorerna kommer indexera ditt nya innehåll regelbundet och på så sätt puffa upp dig när människor som söker letar efter innehåll som du skrivit om.

Länka ditt innehåll på sociala medier
På sociala kanaler som Facebook och Linkedin frågar människor ofta om olika saker. Det kan vara alltifrån vilken blomjord som är bäst för pelargonier till hur man förbättrar arbetsmiljön i pandemitider.

Fördelen med den här typen av frågor i sociala medier är att det är lätt att svara och kommentera och även skicka med en länk till just din bloggpost om det aktuella ämnet. Alla som svarat i en sådan tråd får dessutom en avisering om just din kommentar och kommer förmodligen kika in på din länk.

Använd e-postmarknadsföring
Har du befintliga kunder och besökare så missa inte möjligheten att arbeta med e-postmarknadsföring. Skicka regelbundet nyhetsbrev med information och erbjudanden till dina befintliga kunder.

Var försiktigt bara så att det inte upplevs spammigt och tjatigt bara. Det undviker du genom att skapa intressant och värdeskapande innehåll, kanske tips till något av dina blogginlägg som tillsammans med ett bra erbjudande blir relevant och väcker intresse.

För att samla in e-postadresser kan du skapa ett formulär mot nedladdning av en guide eller manual eller ett nykundserbjudande som gör att nya besökare är beredda att släppa ifrån sig sin e-postadress.

Uppdatera gammalt innehåll
Har du äldre bloggposter med gammalt innehåll som inte är så aktuellt längre? Då kan du uppdatera det med nytt aktuellt och relevant innehåll. Vips har du både städat din blogg och möjlighet att publicera fräscht nytt innehåll som kommer generera ny trafik.

Betala för trafik
För nya webbplatser eller e-handlare eller webbsidor som är några år men som helt enkelt inte syns så bra är det oslagbart att jobba med Paid Media Marketing som SEM och Paid Social, dvs att köpa annonser på exempelvis Google, Facebook och Instagram.

Det ger dig möjlighet att synas för potentiella kunder och besökare under tiden du bygger upp din organiska synlighet som är en långsiktig strategi.

Men hamna inte i fällan att du bara jobbar med Paid Media Marketing. Om du bara använder dig av den strategin syns du inte för potentiella kunder och besökare så snart din budget är slut.

Genom att följa de här enkla tipsen konsekvent och långsiktigt kommer du att få mer trafik till din webbsida. Och det bästa är att den kommer attrahera rätt besökare som kommer vara mer benägna att genomföra köp eller genomföra en önskad konvertering.

Vi på andEverywhere hjälper er gärna med att öka er relevanta trafik

ELISABETH MATZÉN BECKERT, @andEverywhere