Ads eller SEO?

Satsar du hårt på SEO? En nyckel till framgång kan vara att helt strunta i SEO.

Givetvis är påståendet inte korrekt när det bara är taget ur luften. Men faktum är att satsa på SEO (sökmotoroptimering) kan vara att kasta pengarna i ett svart hål. Beroende på var i din företagsresa du är och vilket typ av företag du har, så kan det i perioder vara så att du inte ska satsa alls på SEO. När vi benämner SEO i den här artikeln menar vi off-page optimering*. Läs vidare så förklarar vi hur du ska tänka kring din SEO-satsning. 

När du inte ska satsa på SEO

Som inledningsvis beskrevs kan det vara svårt att satsa överallt när man är i en uppstartsfas av ett företag. Genom att synas i det organiska sökresultatet kan du driva trafik och konverteringar till din webbplats. Fördelen är att det är gratis att synas i det organiska resultatet, nackdelen är att syns du inte på någon av de första placeringarna så finns du inte.

Att ta placeringar i det organiska sökresultatet har fördelen att kosta hur lite och hur mycket du vill. I ena änden gör du allt själv – i andra änden anlitar du en välrenommerad byrå som tar över och hjälper dig med hela din SEO-satsning i det organiska sökresultatet. Besitter du inte kunskaperna eller tiden är det första alternativet uträknat. Besitter du inte en tjockare plånbok är det andra alternativet uträknat. Har du kunskaperna eller den tjocka plånboken?

Tiden innan du syns i det organiska sökresultatet kan ta allt mellan tre till tolv månader. Har du den tiden?

Svarar du nej på ovanstående frågor är inte SEO något du bör satsa på för stunden.

Alternativet till SEO

Alternativet till SEO stavas betalda annonser eller Google Ads. Med små till stora medel köper du istället din trafik. Du betalar helt enkelt för att synas i sökresultatet. Fördelarna är många, men här listar vi några:

  • Din annons kommer över det organiska sökresultatet.
  • Från den stunden du aktiverar din kampanj i Google Ads syns den direkt i sökresultatet.
  • Du kan starta smått och betala lite till en början och sedan öka så fort din budget växer.
  • Lätt att räkna på vad en kund kostar dig gentemot vad en kund kostat om du istället gjort en SEO-satsning.
  • Betalsök kommer alltid premieras av Google, det är där de tjänar sina pengar.

Fördelarna är många, men framförallt är mätbarheten betydligt lättare. Ställ scenariot 10 000 kr i Google Ads kampanj mot 10 000 kr till en SEO-byrå som lovar något som förhoppningsvis inträffar – i bästa fall – om tre månader. Du väljer själv.

Ads och SEO i olika faser

Organisk SEO är såklart inget ni ska hoppa över. Det vi vill säga med artikeln är givetvis inte vad rubriken påstår. I ett företags linda eller vid lansering av en produkt får ni förmodligen mer tillbaka av att annonsera på Google Ads jämfört med att lägga samma pengar på organisk SEO. Se det som olika steg eller faser. Däremot ska organisk SEO alltid finnas med i er strategi och är någonting ni måste jobba med och med ett långsiktigt tänk för att kunna konkurrera i sökresultaten. Däremot kanske det för ert företag ska landa i steg 2.

*off-page optimering
Off-page optimering är den typ av SEO-jobb som görs “utanför din webbplats” för att få din sida att ranka högre på olika sökord. Med “utanför din webbplats” menar vi exempelvis länkbygge. Motsatsen är on-page optimering där man istället jobbar med att stärka upp dina webbplats så att den tolkas rätt av Google. Exempel på detta är rätt rubriksättning, rätt intern länkning och rätt struktur på din webbplats för att nämna några delar. 

Organiskt resultat
Den delen av sökresultatet där man inte betalar för att synas som allt mer än oftast kommer nedanför de betalda resultaten, som är utmärkta med “Annons”.

Vi på andEverywhere hjälper er både med SEO och Google Ads.

Fredrik Sjöholm
FREDRIK SJÖHOLM, @andEverywhere