Syns ni inte så finns ni inte

9 tips som sätter fart på er sökmotoroptimering

Laptop och mobiltelefon som visar Googles startsida

“Syns ni inte så finns ni inte” En lite sådär halvklyschig mening som använts inom sökmotoroptimering (förkortat SEO, Search Engine Optimization) länge. Men som givetvis är helt korrekt.

Det sker flera miljarder sökningar på Google varje dag, världen över. För att bli hittad av era kunder krävs att ni är med och spelar med era konkurrenter. Helst på förstasidan av sökresultatet – eftersom få ägnar sig att gå igenom fler sidor om de letar efter en viss tjänst eller produkt.

För att hamna på förstasidan (och för att stanna där) krävs ett kontinuerligt arbete med er webbplats och det är ett ganska komplext arbete som behövs, men det finns några saker som ni kan börja med för att få en bra grund. Nedan följer tips som tar ert SEO-arbete i rätt riktning.

Content is king

Ytterligare en klyschig mening men lika sann för det. Google vill presentera relevanta resultat till de som använder tjänsten. Desto mer innehåll ni har relaterat till det ni säljer, ju mer relevant räknas er webbplats.

Uppdatera kontinuerligt

Ett enkelt sätt att hålla i gång SEO-arbetet är att aktivt arbeta med att ta fram nytt innehåll. Exempel på detta kan vara att skriva blogginlägg, nyhetsartiklar, uppdatera frekvent med nya produkter om du driver e-handel, med mera.

Använd ett SSL-certifikat

Använder er webbplats inget SSL-certifikat kommer Google att prioritera andra webbplatser före er. Ett SSL-certifikat krypterar trafiken på er webbplats och syns enklast genom att kolla om ni använder http eller https i er adress. Kontakta ert webbhotell för hjälp om ni saknar ett certifikat.

Se till att er webbplats har en bra teknisk grund

Det är viktigt för Googles robotar att er webbplats är lättläst. Robotarna ser inte er webbplats på det sättet vi människor gör utan i stället kollar på källkoden. Därför är det viktigt att källkoden är bra strukturerad, använder rätt rubriker på rätt ställen, använder beskrivande alt-texter på bilder med mera.

Snabba upp er webbplats

Prestanda är en stor rankingsfaktor i dag. Desto snabbare webbplats ni har, desto större poäng får ni hos Google. Det finns olika verktyg ni kan använda för att testa detta och se var flaskhalsarna ligger. Till exempel PageSpeed Insights och Pingdom

Mobilanpassa er webbplats

Är er webbplats inte mobilanpassad i dag kommer ni straffas för detta och skjutas bak i sökresultaten. Mobilanpassning är en stor rankingsfaktor sedan ett par år tillbaka.

Bygg länkar

Desto fler som länkar er webbplats – helst från relevanta källor – ju bättre. Man skulle kunna kalla en länk för en röst som säger “detta är bra!”. Har ni många länkar (“röster”) berättar detta för Google att er webbplats har bra, relevant innehåll och bör rankas högre.

Träffa rätt målgrupp

Ni kanske får trafik till er webbplats idag, men får ni rätt trafik? Många företag satsar på att synas på sökord som ingen egentligen söker på, eller alldeles för få. Det är inte heller ovanligt att sökorden man satsat på är helt fel vilket genererar fel trafik och därmed inte konverterar.

Utnyttja sociala medier

Se till att finnas på sociala medier så som Facebook, Instagram och LinkedIn och knyt dessa till er webbplats. Håll även dessa sidor uppdaterade frekvent.

Vi på andEverywhere hjälper er att träffa rätt med er sökmotoroptimering.
Kontakta oss om ni behöver hjälp med att öka er försäljning online.

Stefan Wikander
STEFAN WIKANDER, @andEverywhere