Varför du bör uppgradera till Google Analytics 4

Se till att du inte börjar om från början

Google Analytics

Senaste månaderna har du säkert sett ett meddelande i Analytics-panelen som uppmuntrar dig till att uppgradera till Google Analytics 4:

Notis från Universal Analytics

Har du inte uppgraderat så ligger du kvar på Universal Analytics vilket kommer att sluta samla in data från och med 1 juli 2023. Det kan låta som en bit bort men tiden går snabbt och det är tyvärr inte bara en knapptryckning om du driver e-handel och har uppsatta mål, konverteringsspårning och personliga dashboards.

Google Analytics 4 har ännu inte alla funktioner som Universal Analytics har. Du får inte heller med historisk data om du uppgraderar. Därför är det en mycket god idé att köra både Universal och GA4 samtidigt i en övergångsperiod så att du inte tappar historisk statistik när du väl går över helt och hållet.

Uppgraderar du till GA4 behöver du sätta upp dina mål, spårningar och dashboards på nytt.

Det vore väl skönt att ha allt på plats och med historisk data från och med nu när du väl måste gå över?

Vi hjälper dig

Vi hjälper dig gärna uppgradera och få med de konfigurationer du har i dag i Universal Analytics. Kontakta oss så tar vi en titt på just dina konton och hjälper dig förbereda flytten.

Använder du inte Google Analytics idag eller är lekman och nyfiken på hur mycket du missat med kraften av verktyget hjälper vi också gärna till!

Vi på andEverywhere är experter på e-handel, digital marknadsföring och Google Analytics.

Stefan Wikander
STEFAN WIKANDER, @andEverywhere