Augmented reality inom e-handel

Science fiction eller verklighet?

Augmented reality i butiksmiljö

Användning av innovativ teknik för att förbättra användares upplevelser inom onlinehandel ökar för varje år. Konsumenter är bekväma och flyktiga och sajter som inte levererar en bra användarupplevelse lämnas och överges på sekunder.

Vad krävs då för att leverera en bra användarupplevelse? Nuförtiden är saker som att sidor har snabb laddhastighet till att man har en bra betallösning och frakthantering som är smidig standard och är hygienfaktorer. För att sticka ut och ge användare något utöver det vanliga krävs ofta ny teknik som kan leverera nya dimensioner av upplevelser.

Vad är Augmented Reality?

Augmented reality eller Förstärkt verklighet är innovativ teknik som känns som science fiction. Exempel på det är hologram och VR. Denna teknik är relativt ny inom onlinehandeln men har funnits i andra branscher som spel, sjukvård och militären sedan flera år tillbaka.

Förstärkt verklighet används ofta tillsammans med andra Metaverse-teknologier. Begreppet Metaverse är ett begrepp för en virtuell verklighet där användarna i 3D kan integrera med den virtuella miljön och kommunicera med varandra. Målet med metaverses teknologi är att slå ner barriärer mellan den digitala och fysiska världen. Eftersom Förstärkt verklighet kan visa virtuella objekt inbäddade i vår verkliga värld öppnas möjligheterna till marknadsföring på en helt ny nivå.

Att använda Förstärkt verklighet till att ta digitala föremål in i den verkliga världen inom e-handel har testats på olika sätt senaste tiden. Exempelvis har Sotheby´s auktionshus börjat erbjuda Förstärkt verklighet till sina budgivare genom ett Instagramfilter som gör det möjligt att se konst på auktion på nära håll.

Genom att använda andra tekniker som AI (artificiell intelligens) tillsammans med Förstärkt verklighet kan man göra tvärtom och  även ta verkliga föremål in i den digitala världen. Med hjälp av AI kan man förenkla processen av att förstå sensordata från omgivningen och göra den mer exakt än en människa hade kunnat.

Med hjälp av exempelvis appen ClickDrop kan man digitalisera föremål i den verkliga världen till ett 3D-objekt som kan användas i program som Photoshop, Power Point, Google Docs etc. Det öppnar möjligheter till att se hur en soffa eller en tavla passar ihop med dina tapeter inför ett köp.

Mobiltelefonen ett centralt verktyg

Ett av de viktigaste verktygen för att leverera Förstärkt verklighet är mobilen. För vanliga konsumenter är exempelvis Apples funktioner kring 4K videoinspelning och motion capture-funktionen. Dvs när kameran är fokuserad på en annan person kan rörelsedata tas från deras rörelser och appliceras på en 3D-modell.

Ett annat exempel är WebAR. WebAR drivs av webbläsaren och kräver ingen nedladdning av användare för att kunna användas. Tekniken är populär för att ge användaren enklare upplevelser genom att lägga ett filter på ansiktet, ändra färg på håret eller byta bakgrund etc. Företag som framgångsrikt använder den här typen av teknik är kosmetikabolag som Lóreal och Maybelline som ger sina användare en enklare virtuell prova-på-upplevelse av hur ett läppstift ser ut på användare.

Med Förstärkt verklighet kan man alltså låta användare prova allt ifrån kosmetika, kläder, till inredning, färg på huset eller hur trädgårdsdesign kan se ut innan köp.

Marknaden kring Förstärkt verklighet kommer fortsätta växa inom alla branscher och när tekniken bli mer tillgänglig för konsumenter kommer Förstärkt verklighet vara nästa steg för många företag.

För företag inom detalj- och onlinehandeln är det däremot möjligt att skala sin verksamhet och erbjuda fantastiska möjligheter för marknadsföring och konverteringsdrivna användarupplevelser för sina besökare.

Vi på andEverywhere hjälper er lyckas online

ELISABETH MATZÉN BECKERT, @andEverywhere