B2B-handel online

Säljer ni i dagsläget bara till konsument?

Två händer med två pusselbitar

B2B, eller Business to Business är den motsvarande termen till B2C (Business to Consumer).
Säljer ni i dagsläget bara till konsument? Varför då? Låter B2B-försäljning krångligt? Det behöver det inte vara, men se till att ta ett ordentligt grepp kring det om ni väljer att satsa.

Det är en ganska stor skillnad när det kommer till att sälja till konsument och till företag, men eftersom alla som säljer online önskar mer försäljning och ökad lönsamhet är det viktigt att öppna alla möjliga kanaler för intäkter och där bör ni fundera på B2B.

Det passar givetvis inte alla, men det är en stor chans att jag har rätt när jag tror att det passar just er.

B2B behöver inte bara betyda företag. Det kan lika gärna vara till klubbverksamheter (säljer ni tillexempel kläder till fotbollsklubbar?), ideella föreningar och andra organisationer. Skillnaden är till exempel att kunden kan logga in med sitt konto och se sitt anpassade sortiment med sina egna priser.

Det går att göra enkelt

Den enkla varianten är att erbjuda samma utbud till samma priser men att specificera priserna exklusive moms samt att erbjuda faktura. Detta kräver vanligtvis inte mycket tid eller pengar av er för att komma igång.

Steget längre

Men B2B betyder ju mer än att visa priser exklusive moms, eller hur?
Nedan kommer några exempel på vad ni kan göra av er B2B-satsning;

  • Erbjuda separata betalningsmetoder, som till exempel faktura
  • Låta företag/organisationer registrera sig i er e-handel och få tillgång till ett eget inlogg.
  • Låta inloggade se sin egna logotyp och de produkter de oftast beställer på sidan de landar på.
  • Visa separata produkter för företag/organisationer som inte är tillgängliga för konsument.
  • Teckna avtal med era företagskunder där de har en viss rabattsats på en egen anpassad produktkategori, viss allmän produktkategori eller hela sortimentet.
  • Skapa inlogg för flera olika användare inom en organisation som har rättigheter att göra inköp, eller låta de lägga en beställning där en administratör får manuellt godkänna inköpen de andra har lagt som önskemål.
  • Erbjuda paketlösningar, dvs bundlade produkter
  • Erbjuda större beställningar och skräddarsydda produkter

Ovan är givetvis bara några förslag på hur ni kan tackla ämnet och vi hjälper er mer än gärna att komma igång med B2B-försäljning online. Kontakta oss så pratar vi om det!

Vi på andEverywhere tror på synergier mellan e-handel och fysiska butiker
Kontakta oss och diskutera era möjligheter.

Stefan Wikander
STEFAN WIKANDER, @andEverywhere
Ring Stefan

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Vi antar att du är OK med detta, annars kan du hitta mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng