5 anledningar varför WooCommerce passar dig

WooCommerce – världens största CMS för e-handel

Laptop med WooCommerce logotyp

Det finns en anledning till att WooCommerce är det e-handelsverktyg som växer snabbast just nu. Oavsett om din idé är att sälja produkter, tjänster eller prenumerationstjänster är WooCommerce ett bra val som e-handelsplattform.

Vi har tidigare skrivit om tre stora anledningar till varför du bör välja WooCommerce och utökar nu med en ny artikel i ämnet.

WooCommerce används idag av nära fyra miljoner e-handlare, det vill säga cirka en tredjedel av alla webbutiker i världen och det finns många anledningar till att det är så populärt. I den här artikeln går vi igenom några anledningar till varför:

  • Öppen källkod
  • Användarvänligt
  • Teman
  • Plugins
  • Kostnadseffektivt

Öppen källkod

Har du WordPress som CMS/publiceringsverktyg kan du integrera en e-handel med hjälp av tillägget WooCommerce relativt enkelt. WooCommerce jämfört med många andra e-handelsverktyg på marknaden är flexibelt, skalbart och lätt att anpassa till din unika butik.  Precis som WordPress har WooCommerce öppen källkod vilket betyder att den är tillgänglig att använda, läsa, modifiera hur du vill och distribuera för den som vill.

Plattformen har något för alla och passar perfekt för företagare som vill utveckla sin verksamhet med en webbutik utan att begränsa sig när deras verksamhet växer.

Det första du behöver veta är att WooCommerce fungerar endast med WordPress. Så om du inte redan använder WordPress som webbplats måste du börja i den ändan innan du kan börja bygga upp din webbutik. 

Både WordPress och WooCommerce är gratis plattformar som du kan ladda ner och installera på din egen server eller ladda upp hos valfri hostingleverantör. Detta innebär att du äger alla filer och data som hör till din webbutik men det betyder också att du ansvarar för uppdateringar av mjukvara, säkerhet och teknisk support själv. Många byråer kan dock erbjuda serviceavtal för din e-handel för att säkerställa att drift och underhåll sköts på ett bra sätt.

Användarvänligt

En av anledningarna till att WooCommerce är så populärt är dess användarvänlighet. WooCommerce är extremt användarvänlig oavsett om du är nybörjare eller arbetar professionellt med plattformen. WooCommerce installationsguide kommer att leda dig igenom installationen av plattformen steg för steg, vilket gör det enkelt att installera.

Det är en mycket intuitiv och lättanvänd plattform, vilket gör den perfekt för personer som inte har så mycket teknisk kunskap. För den som vill finns det även en mängd information på nätet i form av både artiklar och filmer på Youtube om hur du bygger din egna webbshop – och du behöver faktiskt inte kunna koda en rad.

Men samtidigt är WooCommerce också en väldigt flexibel plattform. Det gör den populär bland e-handelsutvecklare just för att den kan anpassas med egenskrivna funktioner efter dina specifika behov utan begränsningar. Det gör att även större företag och organisationer som har väldigt specifika önskemål och krav kring funktioner och design även kan använda den.

Administrationsdelen är lättnavigerad och uppbyggd kring en standardmeny. WooCommerce-guiden kommunicerar med dig och ger dig förslag på saker du bör hantera som exempelvis uppdateringar av teman eller plugins.

Var dock försiktig med att snabbt klicka dig igenom alla uppdateringar du får uppmaning om. Teman, plugins etc. kan hamna i konflikt med varandra och göra så att saker slutar fungera eller att sidan kraschar. Har du inte en aktuell säkerhetskopia kan det bli svårt att laga det som hänt snabbt. (Det här med att uppdatera WordPress).

Teman

En annan populär fördel med WooCommerce är att du kan komma ganska långt med färdiga teman som både finns i gratis- och betalvarianter. Ett tema är en slags design för din webbplats och består av en samling designmallar och färdiga inställningar kring färger, fonter etc. Dessa går att justera och ändra efter tycke och smak.  Har man en begränsad budget är det ett bra alternativ till att bygga ett eget tema.

Webbyråer skapar oftast egna unika teman skräddarsydda för sina kunders krav och behov. Anpassningar kring kundupplevelsen och design som går hand i hand med den grafiska profiler etc är också vanliga anledningar till att man skapar unika teman. Det kan också finnas specifika önskemål i backend och frontend som inte finns i färdiga teman.

Om du väljer ett befintligt tema kommer du sannolikt stöta på sammanhang där du önskar göra justeringar som inte är möjliga i det färdiga temat. Du kanske vill att en specifik produkt ska se ut på ett särskilt sätt eller att din kassa ska ha ett unikt utseende eller funktion. Fördelen är då att det finns en rad e-handelsutvecklare som arbetar med WordPress och WooCommerce som kan hjälpa dig framåt.

Plugins

En annan anledning till varför WooCommerce är så populärt, är att det finns ett mycket stort utbud av plugins. WooCommerce plugins ökar din webbutiks funktioner och gör det möjligt för dig att anpassa butiken efter dina behov. De flesta större tredjepartsleverantörer som erbjuder betaltjänster, frakthantering, e-posthantering, kopplingar till affärssystem etc. har ett WooCommerce plugin. 

Det kan vara frestande att installera massor av plugins för en mängd olika funktioner. Dock bör man tänka på att använda så få plugin som möjligt för att:

  • De kan göra din webbplats långsammare
  • Skapa säkerhetshål, medvetna eller omedvetna
  • Kollidera med varandra för att de inte är kompatibla
  • Skräpa ner fastän de är borttagna

Fråga dig om du verkligen behöver funktionen pluginet ger. Finns det något annat sätt att uppnå samma resultat? Kan du be din utvecklare att bygga in funktionen med hjälp av kod istället?

Sammanfattning

Med WooCommerce har du möjlighet till att skala upp din webbutik utan att det per automatik innebär så mycket högre driftskostnader. Oavsett hur mycket du omsätter eller antalet kunder och produkter du har, betalar du endast för det utrymme din e-handel kräver hos din hostingleverantör. Plattformen är därför extremt kostnadseffektiv och du har kontroll på vilka driftskostnader du har.

Du kommer förmodligen stöta på situationer när du behöver en utvecklare för att kunna koda funktioner eller skapa en design du önskar. Fördelen är då att det finns många leverantörer att välja mellan och du blir inte låst till någon.

Det finns alltså många anledningar till varför WooCommerce är så populärt just nu. Sammanfattningsvis är WooCommerce en plattform som erbjuder en enorm flexibilitet för både nybörjare och professionella e-handelsutvecklare. Den stora fördelen är att du själv äger din webbplattform och din data och kan skala upp utan att behöva betala licens- eller omsättningsavgifter. Därför tror vi att WooCommerce kommer att fortsätta växa i popularitet.

Oavsett om du är på väg att lansera din första hemsida eller är en erfaren e-handlare vill du ju ha besök och trafik till din webbplats. Att ta de första stegen till inbound marketing och att börja driva trafik till din webbplats kan kännas svårt och krångligt men är något du måste ta tag i om du vill öka din lönsamhet eller uppnå de mål du har för din webbplats.

Internet är en plats där du konkurrerar mot både stora och små aktörer i hela världen och de kan dessutom vara väletablerade sedan många år tillbaka. Så vad är då tricket och hur gör man egentligen?

Som med mycket annat krävs det en plan och kontinuitet över tid – och att du avsätter tid för det arbete som faktiskt krävs.

Här kommer åtta tips på saker du kan göra:

Optimera din webbplats för sökmotorer
Du har säkert hört det tidigare men det är väl värt att upprepas. Du behöver SEO. Vad betyder då egentligen begreppet SEO? Själva ordet står för Search Engine Optimization eller sökmotoroptimering men ska inte misstolkas till att man ska jobba för sökmotorerna.

Faktum är att en bra webbplats är optimerad för människor som använder sökmotorer för att hitta information eller saker de söker efter. Om du fokuserar på att optimera och underlätta för människor att hitta relevant och rätt information hos dig så gör du både dem och sökmotorerna nöjda.

Skapa rätt innehåll
Dina sökord är grunden i ditt innehåll. Du måste skriva och fylla din webbplats med relevant och bra innehåll kring de sökord och begrepp du vill synas på. För att besökare ska hitta till dig måste sökmotorerna ha plockat upp och hittat ditt innehåll. Det måste dessutom vara bättre och mer relevant än dina konkurrenters innehåll. Först då kan sökmotorerna presentera det för folk som söker efter ditt innehåll.

Sök runt på vem som syns och presenteras på olika sökord och begrepp du är intresserad av att synas på. Analysera vilka som dyker upp och vad de har för innehåll på sina webbplatser. Gör därefter vad de gör fast bättre!

Skapa en blogg
Vad är grejen med en blogg och hur kan den hjälpa mig få trafik till min webbplats?

En blogg är egentligen ett verktyg för att regelbundet kunna skriva artiklar, inlägg eller poster på din webbplats på ett strukturerat sätt utan att behöva skapa nya sidor för det innehållet. Det behöver inte kallas just för blogg. Det kan heta nyheter, artiklar, kunskapsbank etc. Men syftet är att skapa innehåll kring ett ämne du vill synas på som är relaterat till din webbplats i övrigt.

Besvara frågor du vet att dina besökare brukar ha, skriv faktaartiklar kring dina produkter eller tjänster eller en problemlösande guide kring ett ämne som är relevant.

Publicera regelbundet
Det räcker tyvärr inte med att skriva några bloggposter och sedan strunta i den. Syftet med en blogg är att attrahera trafik genom att regelbundet uppdatera din webbplats med nytt och relevant innehåll.   

Fördelen med att vara aktiv och publicera regelbundet är att du kommer attrahera nya besökare som inte hittat dig tidigare. Men du kommer även få tillbaka gamla besökare som vill ta del av ditt publicerade innehåll. På detta sätt bygger du förtroende kring din expertis och en kunskapsbank besökare vill ta del av.

Och sökmotorerna kommer indexera ditt nya innehåll regelbundet och på så sätt puffa upp dig när människor som söker letar efter innehåll som du skrivit om.

Länka ditt innehåll på sociala medier
På sociala kanaler som Facebook och LinkedIn frågar människor ofta om olika saker. Det kan vara alltifrån vilken blomjord som är bäst för pelargonier till hur man förbättrar arbetsmiljön i pandemitider.

Fördelen med den här typen av frågor i sociala medier är att det är lätt att svara och kommentera och även skicka med en länk till just din bloggpost om det aktuella ämnet. Alla som svarat i en sådan tråd får dessutom en avisering om just din kommentar och kommer förmodligen kika in på din länk.

Använd e-postmarknadsföring
Har du befintliga kunder och besökare så missa inte möjligheten att arbeta med e-postmarknadsföring. Skicka regelbundet nyhetsbrev med information och erbjudanden till dina befintliga kunder.

Var försiktigt bara så att det inte upplevs spammigt och tjatigt bara. Det undviker du genom att skapa intressant och värdeskapande innehåll, kanske tips till något av dina blogginlägg som tillsammans med ett bra erbjudande blir relevant och väcker intresse.

För att samla in e-postadresser kan du skapa ett formulär mot nedladdning av en guide eller manual eller ett nykundserbjudande som gör att nya besökare är beredda att släppa ifrån sig sin e-postadress.

Uppdatera gammalt innehåll
Har du äldre bloggposter med gammalt innehåll som inte är så aktuellt längre? Då kan du uppdatera det med nytt aktuellt och relevant innehåll. Vips har du både städat din blogg och möjlighet att publicera fräscht nytt innehåll som kommer generera ny trafik.

Betala för trafik
För nya webbplatser eller e-handlare eller webbsidor som är några år men som helt enkelt inte syns så bra är det oslagbart att jobba med Paid Media Marketing som SEM och Paid Social, dvs att köpa annonser på exempelvis Google, Facebook och Instagram.

Det ger dig möjlighet att synas för potentiella kunder och besökare under tiden du bygger upp din organiska synlighet som är en långsiktig strategi.

Men hamna inte i fällan att du bara jobbar med Paid Media Marketing. Om du bara använder dig av den strategin syns du inte för potentiella kunder och besökare så snart din budget är slut.

Genom att följa de här enkla tipsen konsekvent och långsiktigt kommer du att få mer trafik till din webbplats. Och det bästa är att den kommer attrahera rätt besökare som kommer vara mer benägna att genomföra köp eller genomföra en önskad konvertering.

Vi på andEverywhere är experter på WooCommerce och hjälper er gärna få er e-handel precis som ni vill ha den

ELISABETH MATZÉN BECKERT, @andEverywhere