Optimera er sökfunktion

Varför er webbutiks sökfunktion är något av det viktigaste ni har

Mobiltelefon och sökformulär

Jag lovar er. Kolla er statistik och förutom att se vad era besökare söker på – se även hur många det är som faktiskt använder den.

Problemet här är att webbutiker ofta har en undermålig sökfunktion.
Alltså, den gör det den ska – men hur relevant är resultatet egentligen?

Er sökfunktion bör:

  • Visa relevant resultat och förslag på alternativa produkter. Vara synlig hela tiden, både för desktop och mobila enheter
  • Använda sig av förslag i realtid när användaren skriver för både produkter och kategorier
  • Visa tidigare sökningar och trender
  • Använda autocorrect för att hjälpa användaren hitta rätt
  • Om inte din plattform har stöd för en smart sökfunktion finns det tredjepartslösningar att använda, till exempel Elastic Search.

Håll koll på vilka sökfraser som används på hemsidan via Analytics

För några år sedan byggde jag en ny e-handel åt en större retail-aktör i sport- och träningsbranschen. När jag analyserade deras data insåg jag att det de allra flesta besökarna gör när de besöker hemsidan – hela 80% – var att kolla var deras närmsta fysiska butik låg. Att hitta till butikerna var undangömt och ganska svårt för en som inte var bevandrad i deras dåvarande webbplats.

Om det var medvetet för att försöka få besökarna att handla online i stället vet jag inte – men jag tror och hoppas inte det.
Driver ni e-handel och fysiska butiker ska de dra nytta av varandra – INTE konkurrera med varandra.

Vad gör man av det här underlaget då? Jo givetvis ser man till att information om närmaste butik finns lättillgängligt. Jag lade det helt enkelt på startsidan med en geolocation-funktion som direkt kollade var besökaren befann sig och visade de närmaste butikerna på en karta med adresser och avstånd.

Vad lär man sig av det här?

Att inte bara titta på sin statistik utan även analysera den.
Men allra viktigast; 

Var snäll mot besökarna och se till att de snabbt och enkelt hittar den information de främst är ute efter.
I exemplet ovan var butikerna det viktiga för kunden, medan för er kanske en viss produkt är viktigast.

Vi på andEverywhere hjälper er optimera er sökfunktion
Kontakta oss och diskutera era möjligheter.

Stefan Wikander
STEFAN WIKANDER, @andEverywhere