Vet ni vad som är trist…?

Det här med att butikerna klappar igen.

Digital butik

E-handeln har stadigt tagit över senaste åren och med Corona-pandemins intåg blev allt värre. Vi läser nästan dagligen om butiker och verksamheter som stänger ner. Butiksytor står tomma och företag går i konkurs. Vi jobbar främst med digital handel, men vi tror på de fysiska butikernas överlevnad i kombination med dagens möjligheter – så länge man inte lägger sig ner och väntar på bättre tider.

Se det i stället för vad det är, en stor möjlighet att faktiskt göra något nytt och modernt. Det är ju nu ni måste gasa!

Vi människor behöver träffas, umgås och röra oss utomhus. Vi behöver socialisera om det så är med vänner, en skön person bakom kassan eller personen som häller upp ditt kaffe. Vi tror på en synergi mellan e-handel och fysiska butiker som kan bli riktigt lönsamt – om ni börjar nu.

Vad kan man då göra?

Hur mycket som helst! Här kommer några förslag som driver trafik till er butik – offline.

  • Se till att ha en riktigt riktigt bra e-handel och se inte er butik som en separat del.
    Ta med det digitala in i butikerna och bjud på en lika bra upplevelse oavsett var kunden handlar.
  • Showroom! På nätet kan vi inte känna på material, testa passform och se rätt färgåtergivning.
  • Click & Collect – Låt kunden beställa i er e-handel och hämta upp varan samma dag i er butik. När kunden väl hämtar upp produkten styr ni kunden till en egen kassa i er butik där ni fokuserar på merförsäljning för den här typen av kund.
  • Locka kunden med något hen inte kan uppleva online – varför inte ha en caféhörna i butiken? Personlig shopping?
    Bjud på kaffe medan kunden provar kläder. Bygg en relation och lär känna er kund, skicka e-post eller ett sms när något nytt som matchar kundens profil kommit i lager.
  • Finns inte varan i butiken just nu? Tappa inte kunden. Ta vara på att hen är där och köpredo – använd touch screens eller surfplattor i butiken med en specialanpassad version av er e-handel eller ert lagersystem där man förutom kan hitta i butiken, även kan beställa produkter.
  • Ta reda på vad kunderna tycker om er butik och var lyhörda och förändringsbenägna.
  • Experimentera!

Vi på andEverywhere tror på synergier mellan e-handel och fysiska butiker
Kontakta oss och diskutera era möjligheter.

Stefan Wikander
STEFAN WIKANDER, @andEverywhere