Voice Search eller röstsök

Vad är det och hur fungerar det?

Kvinna i park använder voice search

I takt med att våra elektroniska enheter runt oss i vårt dagliga liv som ​​smartphones, högtalare, bilar, TV-apparater, vitvaror och andra anslutna prylar ökar och blir smartare och använder sig av teknik för virtuell assistans, ökar också intresset för voice search eller röstsök.

Som e-handlare är röstsöksoptimering något som blir vanligare och vanligare och om du inte redan jobbar med en plan för det så är det hög tid. Prognoser förutspår att 2024 kommer antalet digitala enheter som är utrustade med röstassistans vara närmare 8,5 miljarder.

Konsumenter är idag väldigt bekväma och med en förbättrad taligenkännings teknik i våra elektroniska enheter blir livet enklare. Möjligheterna till förenklad shopping ökar också ytterligare när man endast med en uttalad fras kan få ett optimalt sökresultat.

Men vad är då voice search eller röstsökning?

Med röstsök tar man bort ett lager av aktivitet för konsumenten som slipper att formulera och skriva något för att få information. Det räcker med andra ord att bara prata med sina elektroniska enheter för att få dem att ge dig information kring allt i från vad du har för bokningar i din kalender till att skriva ett mail. Med röstsöksoptimering öppnar sig möjligheterna till att få information om vad det finns för kampanjer kring en produkt eller tjänst man är intresserad av, till att söka efter fakta kring ett specifikt ämne med hjälp av en enkel fras.

Tekniken kring röstsök handlar om att omvandla röstsignaler till text med hjälp av röstigenkänningsteknik (ASR). Med tiden har den här tekniken utvecklats och med hjälp av artificiell intelligens (AI) förbättras tekniken kring att förstå det mänskliga språket och avsikten hos den som talar.

Röstsökning kan tyckas vara modernt men faktum är att Bell Laboratories redan på 50-talet utvecklade tekniken. Det skulle dock dröja ända till 2011 innan Google meddelade att man lanserar röstsökning.

Det som skiljer röstsökning mot traditionella sökmetoder är att man tveklöst får ett snabbare svar eftersom det går snabbare att prata än att skriva. Man är också mer benägen att använda sig av en mer konversationsmässig och naturlig ton när man söker efter något.

Exempel på ett röstsök skulle kunna vara, “vem är bästa snickaren på Södermalm i Stockholm?”

En mobilanvändare som skriver samma fråga hade varit mer benägen att skriva “snickare nära mig?” istället.

Vad innebär det här för e-handlare?

Arbetet med röstsöksoptimering är på många sätt som för traditionell SEO. Läs mer om det i vår artikel om SEO här.
Men när det gäller röstsöksoptimering gäller det att verkligen tänka till kring att vara relevant och användbart för läsaren. En sökning gjord med röstsök kommer sannolikt ha anknytning kring en geografiskt lokal position så se till att ha uppdaterat din Google My Business profil.

Många röstsökningar innehåller också specifika frågor så en bra idé är att ha en uppdaterad FAQ på sin sida. Ta hjälp av ditt service- och supportteam för att ta reda på vad dina kunder frågor om. Det är en guldgruva och sitter garanterat på mycket värdefull information.

Tänk också på att röstsök oftast är konversationsbaserade. Ta möjligheten att utforma ditt innehåll på din webbsida utifrån det.

Om du inte redan har förberett dig för röstsöksoptimering så gör en strategi för det snarast. Digitala assistenter och röstigenkänningsteknik kommer att växa i takt med att konsumenter blir bekväma med tekniken.

Vi på andEverywhere hjälper er lyckas online

ELISABETH MATZÉN BECKERT, @andEverywhere