Boosta din försäljning med IP geolocation i din e-handel

Ger du allt till alla? Varför då?

IP Geolocation är en teknik som används för att ta reda på den geografiska platsen för användaren med hjälp av sin IP-adress. Var i världen du än använder internet kommer du att tilldelas en IP-adress. Denna IP-adress innehåller din nätverksidentitet och din platsinformation. Denna information används av onlineföretag för att känna igen sina besökare.

Konkurrens på global nivå

Idag konkurrerar din e-handel inte enbart med andra e-handlare i samma land som du. Du konkurrerar med e-handlare på global nivå och skillnaden är den som levererar den bästa köpupplevelsen för sina besökare.

Men svaret är inte att ge allt till alla. Alla shoppare är olika och beroende på region, land, kultur eller preferenser din besökare har eller kommer ifrån måste du anpassa ditt erbjudande med alltifrån produkter, storlekar eller tjänster anpassade till målgruppen.

Med hjälp av IP geolocation kan du segmentera din målgrupp i din e-handel baserat på plats och därmed öka upplevelsen och konverteringarna i din e-handel.

Visa relevanta erbjudanden

E-handlare som inte skräddarsyr sina besökares upplevelser och erbjuder relevant information riskerar att tappa affärer pga att besökaren upplever att ditt erbjudande är för allmänt hållen eller i värsta fall inte anpassat för dem.

Ett exempel på att öka försäljningen via geotargeting för e-handel är att tillgodose säsongerna på varje marknad. Att veta var kunderna kommer ifrån skulle hindra butiksägare från att erbjuda vinterkläder i till exempel tropiska länder. Alternativt kan de placera dessa produkter i en speciell flik för resevaror istället för att kombinera dem med typiska kläder för sådana platser.

Ett annat exempel är att skapa erbjudanden kring lokala händelser, festivaler eller högtider som firas på nationell eller lokal nivå vid rätt tillfälle. En e-handelsbutik som vänder sig till kanadensare skulle erbjuda Thanksgiving-relaterade produkter i oktober, medan en som säljer till den amerikanska marknaden skulle göra det i november.

E-handel med IP geolocation kan också säkerställa att butiker inte erbjuder produkter eller tjänster som anses vara olagliga eller kulturellt stötande i vissa länder.

En tidskrävande insats med stor belöning

Att skapa unikt innehåll för kundupplevelsen baserat på vilket land besökaren kommer från är tidskrävande och kostsamt. Men sannolikheten är 6-7 gånger större att besökaren konverterar än om innehållet är generellt för en global publik. Möjligheten att rikta sig mot specifika målgrupper på lokal nivå är en bra tillväxtstrategi för företag som vill nå en lokal marknad och bygga sitt varumärke för nya målgrupper.

För dig som driver både e-handel och fysisk butik ökar möjligheterna att kommunicera sömlöst med din målgrupp mellan offline- och onlinekanaler. Exempelvis kan du skapa digitala kampanjer som ger potentiella kunder en viss rabatt när de befinner sig på en specifik plats.

Vi på andEverywhere hjälper er med geolocation och ökad försäljning

ELISABETH MATZÉN BECKERT, @andEverywhere