Hjälp kunden på traven med guider

Led kunden till rätt produkt med köpguider

Man kliar sig i på huvudet

Många av er säljer lite mer komplicerade produkter. Det kan handla om större produkter som blir jobbigare att returnera, produkter som kräver specifik kunskap för att använda, produkter där val av storlek är svårt utan att testa i verkligheten, med mera.

Har era besökare problem med att veta vad de ska köpa så stannar de oftast där eller vänder sig till någon annan.

Tyvärr är många här låsta i sitt egna synsätt och sina egna kunskaper och tänker att besökaren också så klart vet allt som du vet men så är sällan fallet.

Introducera guider

Introducera köpguider i er e-handel och öka försäljningen markant.
Guiderna kan ligga på en separat sida eller som till exempel en popup på produktsidan där varje moment i valmöjligheterna/alternativen förklaras tydligt.

En guide kan innehålla text och bild och det kan räcka – men tänk gärna ännu ett steg längre.
Skapa en interaktiv guide som hjälper kunden hela vägen fram till de bästa alternativen!

Låt mig ta ett exempel:

Jag vill köpa en cykel. Jag vet inte så mycket om cyklar men jag har bestäm att jag har en budget på 10000kr och att jag ska pendla med den till jobbet totalt 5 kilometer per dag. Visst kan jag i teorin pendla med vilken cykel som helst men vad är det bästa alternativet för det jag vill göra och vilken storlek ska jag ha?

En interaktiv köpguide skulle kunna ställa mig några frågor med olika svarsalternativ.

Första frågan i guiden här skulle kunna vara “Hur ska du använda din cykel?” med svarsalternativen “Motionera”, “Cykla i skogen”, “Pendla till jobbet” och “Trixa på BMX-spåret”.
Nästa fråga: “På vilket underlag kommer du cykla mest?”, med svarsalternativen “Asfalt”, “Grusväg”, “Gräs”, “Skogsterräng”.
Sedan behöver guiden veta din vikt och din längd.
Sist skriver du in din budget och klickar på “Hitta cyklar åt mig!”.

Här presenteras nu alltså några cyklar som matchar precis hur jag ska använda cykeln, med rätt variant av storlek för min längd och min vikt samt inom min budget. Då blir det så mycket lättare för mig som besökare att veta vad jag ska ha och att därtill ta ett beslut.

Bonusar ni får på köpet med guider

Mer text och bilder är lika med mer content, samt är de bra gjorda kommer ni bygga organiska inlänkar från andra webbplatser vilket ökar er positionering i sökmotorerna (SEO-poäng).
Ni ökar förtroende hos kunden att ni vet vad ni gör samt en mycket större chans att besökaren faktiskt genomför köpet.

Vi har varit med och planerat och byggt många olika guider, från statiska till interaktiva och vet att det hjälper både er som e-handlare och era kunder.

Vi på andEverywhere hjälper er ta fram en interaktiv köpguide.
Kontakta oss om ni behöver hjälp med att öka er försäljning online.

Stefan Wikander
STEFAN WIKANDER, @andEverywhere